Divorced

מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה
מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה

ניכור הורי

תופעת ניכור הורי למה זה קורה ואיך מתמודדים ?

ראשית , אנחנו מבקשים להסביר מהו ניכור הורי ? בתי המשפט בישראל ובתי הדין מתייחסים לניכור הורי כאשר מדובר שאחד ההורים מסית את הקטין כנגד הצד השני .

כמו כן , דוגמאות שהקטין  מסרב  ללכת ואו לראות את הצד השני ללא כל סיבה נראית לעין . דוגמא נוספת , כאשר קטין מסרב להיפגש עם הצד השני והורה מסרב אפילו לעודד אותו ללכת ואו לדבר אתו נקבע שזה ניכור הורי .

ניכור הורי ,בשנת 1985 נטבע המושג  'סינדרום הניכור ההורי' על ידי ריצ'ארד גרדנר, אשר ראה אותו כתת סוג של התעללות רגשית של ההורה בילד.

יתר על כן , תופעה שבה הקטין תופס או לוקח צד במאבק הגירושין או לאחריו ללא סיבה הינה תופעה ידועה וגם בה צריך לטפל .

 במהלך השנים האחרונות התפתחה הפסיקה לגבי ניכור ההורי ובית המשפט כמו כן בית הדין יודעים לבצע אכיפה לצערנו לא אחידה ולתת סעד למבקשים אותו .

בית המשפט למשפחה תל אביב כבוד השופט ארז שני קבע בפסד דינו מהי התופעה של ניכור הורי

“ניכור הורי” הוא תופעה המתגלית אצל ילדים להורים הנמצאים בסכסוך משמורת לגביהם, המתבטאת בהתנכרות הילדים לאחד ההורים ללא צידוק. לשם קביעה כי מדובר בתסמונת ניכור הורי, יש לקבוע כי קיים “ניכור הורי” ללא כל הצדקה,

שאלה שנשאלת על ידי הלקוחות כל הזמן מדוע הצד השני מבקש להתנקם על ידי תופעת ניכור ההורי ומשתמש בילדים לצערנו התשובה פשוטה כנראה אותו צד פגוע חושב שזה הנקמה בצד האחר.

לעניין זה יפים הדברים של כבוד השופט חיים פורת

"חשיבות הקשר של הילד עם שני הוריו גובר, במיוחד עת מדובר בילד רך בשנים. ילדים רכים מאבדים רגשות כלפי אנשים שאינם רואים בתדירות ותכיפות ומפתחים כלפיהם תחושת זרות וניכור. הדבר נובע מן הקושי בתפיסת הזמן של הילד. הוא אינו מבין את המשמעות של משך העדרות ההורה השני. בגיל רך יש חשיבות רבה לשמירת הקשר ההדוק עם האם והאב כאחד. הגישה הרווחת כיום, מכירה אף במרכזיות האב ובחשיבותו בחיי הילדים בגיל הרך. בעבר תפיסת העולם השכיחה של האב במערכת החברתית משפטית ואף בקרב בני המשפחה עצמם הייתה של אב מפרנס ולא של הורה העוסק בגידול הילדים הרכים. לעומתו, הובלטה חשיבותה המרכזית והבלעדית של האם. דפוס זה אינו בלעדי עוד. שינויים חברתיים ואידיאולוגיים הבליטו עד כמה הוזנח מקום האב בניתוח ההליכים העוברים על המשפחה, ועד כמה מכירים כיום במרכזיות האב וחשיבותו לילד במיוחד בגיל הרך"

טיפ חשוב – המלצה שלנו אל תכניסו את הילדים למאבק הגירושין בשום פנים ואופן .

תחשבו שלאחר מכן אתם תשלמו מחיר יקר , נפשי , אישי ,מוסרי .

חשוב לדעת – בית המשפט למשפחה מחוז תל אביב  מטפל כיום בנוהל מיוחד בתופעת ניכור ההורי כאשר פק"ס או עו"ס ביחידת הסיוע מזהה ניכור הורי אזי היא יכולה לשלוח טופס מיוחד ואז  זה מגיע לשופט תורן ויהיה דיון דחוף תוך 14 יום לבחינת הטענה.

מדברי כבוד השופט ארז שני

למעשה, הנוהל אשר נקבע בבית המשפט בתל אביב – יפו הכיר בעובדה שמשעה שניכור הורי הוא תופעה בלתי חוקית, בין ניכור בהתהוות ובין ניכור אשר כבר אירע, ניכור – לאמור ניתוק קשר בלתי מוצדק להבדיל מסיבות מוצדקות, אזי מתן טיפול רגשי בפתרון הבעיה או טיפול רגשי למי מן ההורים ואף לילדים הוא רק צעד אחד ב"לוחמה" באי החוקיות.

צא ולמד השופט רואה בתופעת ניכור הורי "רעה " שיש לפעול על מנת למגר אותה ויפה שעה אחת קודם .

למשרדנו ניסיון של שנים והצלחות מרובות  במלחמה עיקשת בתופעה של ניכור הורי על ידי תביעות נזיקין , העברת משמורת , מזונות הן בבית המשפט למשפחה והן בבית הדין הרבני  . בתופעה מכוערת זאת יש לפעול ואסור להמתין אך יש לעשות כן בניהול אסטרטגיה מסודרת ובבחירת הסעדים הנכונים .

עו"ד שרון סגל ניסיון של שנים לשיחה ללא עלות וללא התחייבות 052-2226699

צור קשר לייעוץ ופרטים נוספים:

שתף כתבה זו:

Facebook
WhatsApp
Email
LinkedIn

קטגוריות

הכתבות הפופולאריות

מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה

רוצה לדעת עוד?

מלא את הפרטים והשאר מעודכן בכל עת

מאמרים קשורים

עורך דין גירושין רעננה
עורך דין גירושין רעננה

עורך דין גירושין רעננה שרון סגל גם אדם שיוזם גירושין מתוך הבנה שאין טעם להמשיך בחיים המשותפים, וגם מי שהתהליך

צור איתנו קשר