Divorced

מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה
מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה

מתי לפנות לעו"ד גירושין?

מתי לפנות לעו״ד גירושין?

פירוק התא המשפחתי מלווה במרבית המקרים במאבק גירושין ארוך, סבוך ומתיש. הדבר נכון, גם כאשר מדובר בחיי שיתוף של שנים רבות בהם נולדו ילדים ונצברו נכסים וגם כאשר מדובר בזוג בתחילת דרכו. בשני המקרים מעורבים נושאים רבים בהם נדרשת החלטה וחלוקה צודקת.

בפניי עורך דין גירושין נפרשת התמונה כולה: פתיחת תיק הגירושין, חלוקת הרכוש ופירוק השיתוף , עניין מזונות האישה והילדים – הגשת תביעה וכתבי הגנה, משמורת והסדריי ראייה וכל תתי הסעיפים הנוגעים להם. במקביל, מתנהלים ההליכים בשתי ערכאות – בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה –  מה שמסבך את ההליך עוד יותר.

כיצד מתחילים ומתי פונים אל עורך דין גירושין?

ישנה חשיבות רבה לעניין היוועצות מקדימה עם עו"ד עוד לפניי פתיחתו של ההליך. על הצד המבקש להתגרש לתכנן את צעדיו בזהירות על מנת שלא ייפגעו זכויותיו, תוך קבלת ייעוץ משפטי וכלכלי.

רק הכנה יסודית שכזו תקטין את הסיכון שבהליך, תבטיח את זכויותיו כהורה ותגן על זכויותיו הכלכליות.

ניקח לדוגמא את עצם פתיחתו של תיק הגירושין. לכאורה פעולה פשוטה שאינה מצריכה תכנון מראש. רק לכאורה.

בפועל פתיחת התיק עשויה לתת את האות לתחילתו של ההליך, לקבוע איזו ערכאה תידון בו ולהשפיע השפעה עזה על המשך חייהם של בני הזוג, חלוקת הרכוש, יכולתם הכלכלית וכל הקשור במשמורת הילדים והסדרי הראייה.

סיוע של עורך דין בפתיחת תיק גירושין

תיק הגירושין ייפתח ברבנות ולא בביהמ"ש לענייני משפחה. נושא הגירושין במדינת ישראל הוא בסמכות ייחודית של ביה"ד הרבני. עם פתיחתו של התיק, ניתן להגיש בקשה לכריכת הנושאים האחרים – כגון מזונות ורכוש ולבקש מביה"ד שיידון בהם.

בחלק מן המקרים תוגש תביעת המזונות עוד לפניי פתיחת תיק הגירושין ישירות אל ביהמ"ש לענייני משפחה. עניין זה ידוע כ"מרוץ סמכויות" בו מנסה אחד מבני הזוג להיות הראשון בזמן ולקבוע מי הערכאה שתידון בעניין. כיוון שכך, יש להיוועץ בעו"ד גירושין ומשפחה עוד בטרם ננקט הצעד הראשון בהליך. היוועצות שכזו עשויה לחסוך בעיות עתידיות ומרוץ בין שתי הערכאות.

תביעת מזונות 

תביעת דמי מזונות ניתן לכרוך בתיק הגירושין, בתנאים הנקובים בחוק או להגיש לביהמ"ש לענייני משפחה עוד בטרם נפתח התיק – בהתאם לשיקוליי הצד המבקש. בתביעה המוגשת לביהמ"ש לענייני משפחה יש לפרט את עקרי הסכסוך המשפחתי, לצרף את המסמכים המתאימים כולל תצהירים, טופס הרצאת פרטים ו-12 תלושי משכורת או אישור רו"ח .

כמו כן, יש לפרט מהן האסמכתאות לסכום המזונות הנתבע. לעיתים יצורפו לתביעה בקשות לצווי עיקול או מניעה, צווי עיכוב יציאה מהארץ ועוד.

לאחר תשלום האגרה וביצוע המסירה לצד שכנגד , מתחילה ספירה בת -15 ימים בסיומה נדרש הצד הנתבע להגיש כתב הגנה. הצד התובע, בהתקיים התנאים המצוינים בחוק, רשאי להגיש בקשה לכתב תשובה. ההליך ימשך ויכלול גם דיוניי הוכחות.

כפי שניתן להבין, מדובר בתביעה לא פשוטה ומומלץ להיעזר בשרותיו של עורך דין המתמצא היטב בתחום זה.

משמורת והסדרי ראייה 

במסגרת הליך הגירושין, תכריע הערכאה השיפוטית בפניה מתקיים הדיון, מי מבני הזוג יזכה במשמורת פיזית – החזקת הילדים בפועל ומה יהיו הסדרי הראייה לגביי הצד שאינו מחזיק בהם. להחלטה זו משמעות גורלית והשפעה ארוכת טווח על טובתו של הילד.

ניהול שגוי של ההליך, עשוי להפקיע את גידול הילדים מידי מי שהוא בעל המסוגלות ההורית הטובה ביותר. לכן, יש להקפיד ולעמוד על זכותו של מי מבני הזוג לגדל את ילדיו, לבקש מביהמ"ש תזכירי סעד ומבחני מסוגלות הורית ולוודא, כי ישמעו דעתו ורצונו של הקטין כתלות בגילו והבנתו.

הסדרי הראייה למי שלא קיבל לידיו את גידול הילדים בפועל, אף הם עניין שיש להקדיש לו תכנון ומחשבה. ביקור ההורה פעם בחודש אינו הסדר ראייה מיטבי. זכותו של ההורה לבקש ואף לקבל ביקור שבועי, אירוח הקטין בסופיי שבוע וחלוקה שווה של חגים ומועדים.

חלוקת רכוש – פירוק שיתוף

פירוק השיתוף בין בני הזוג , הופך בדרך כלל לעניין רווי מתחים וכעסים. חלוקת הרכוש תשפיע באופן מהותי על המשך חייהם ולכן חשוב עד מאוד לתכנן את הפירוק בצורה זהירה וכלכלית.

לגביי בני זוג שחתמו בניהם על הסכמי ממון, יש לבחון את תוקפו של ההסכם והאם חל שינויי בנסיבות. על הסכם זה יחול הסדר איזון משאבים, אלא, אם קבעו הצדדים אחרת. לגביי בני זוג שלא ערכו הסכם ממון, קובע מועד הנישואין – ובהתאמה האם תחול בעניינם "חזקת השיתוף" או "חוק יחסי ממון".

איזון המשאבים שיבוצע יסכם את סך כל נכסיהם של בני הזוג ואת סך כל החובות המשותפים.

גם בעניין זה, עולות שאלות רבות הנתונות במחלוקת – החל מהגדרת הרכוש המשותף, מה לא ייחשב כרכוש משותף? מה הדין לגביי ירושות ומתנות? האם ניתן לבני הזוג סיוע כלכלי מאוזן ששימש לרכישת נכסים? מהו חלקו של כל אחד מבני הזוג בעסקים השייכים לתא המשפחתי?

האם ישנן זכויות גם למי שלא עבד בפועל בעסק זה? וכלה בשאלות נוספות חשובות ומהותיות. להבטחת פירוק שיתוף הוגן תוך שמירת זכויותיו של הצד המיוצג יש לפנות לקבלת ייעוץ ולווי משפטי ולא להקל ראש בנושא חשוב זה.

צור קשר לייעוץ ופרטים נוספים:

שתף כתבה זו:

Facebook
WhatsApp
Email
LinkedIn

קטגוריות

הכתבות הפופולאריות

מרכז המידע להליכי גירושין ודיני משפחה

רוצה לדעת עוד?

מלא את הפרטים והשאר מעודכן בכל עת

מאמרים קשורים

עורך דין גירושין רעננה
עורך דין גירושין רעננה

עורך דין גירושין רעננה שרון סגל גם אדם שיוזם גירושין מתוך הבנה שאין טעם להמשיך בחיים המשותפים, וגם מי שהתהליך

צור איתנו קשר